РОЛЬ СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВОМ В СУЧАСНИХ УМОВАХ - Scientific conference

Congratulation from Internet Conference!

Hello

Рік заснування видання - 2011

РОЛЬ СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВОМ В СУЧАСНИХ УМОВАХ

18.01.2024 13:32

[2. Economic sciences]

Author: Шульга Анастасія Андріївна, студентка кафедри менеджменту та інновацій, Міжнародний університет фінансів


Стратегічне управління для підприємства є одним із найважливіших завдань його керівництва. Не маючи плану стратегічного управління, діяльність підприємства не буде прогнозована та спрямовуватиметься лише несистематизованими зовнішніми впливами та внутрішніми рішеннями управлінців.

У минулому багато фірм могли успішно функціонувати, звертаючи основну увагу на щоденну роботу, на внутрішні проблеми, пов'язані з підвищенням ефективності використання ресурсів у поточній діяльності. Зараз же, хоч і завдання раціонального використання потенціалу в поточній діяльності не знімається, виключно важливим стає здійснення такого управління, яке забезпечить адаптацію фірми до навколишнього середовища, що швидко змінюється. Дія ринкових механізмів, що регулюють сьогодні взаємовідносини між суб'єктами господарювання, що працюють в умовах світової глобалізації та агресивного конкурентного середовища, визначило значущість стратегічного управління, забезпечення ефективного використання наявних ресурсів. Відповідно, сьогодні питання ефективного стратегічного управління підприємством в умовах швидко мінливого конкурентного середовища набуває особливої актуальності.

Практика бізнесу показує, що не може існувати єдиної для всіх компаній стратегії, як не може існувати єдиного універсального стратегічного управління. Кожна компанія унікальна у своєму роді, і процес вироблення стратегії для кожної унікальний, оскільки він детермінований позицією компанії на ринку, динамікою її розвитку, її потенціалом, поведінкою конкурентів, характеристиками виробленого продукту, станом економіки, культурним середовищем та іншими факторами. Водночас вироблено узагальнені засади здійснення стратегічного управління. Не слід забувати, що стратегічне управління – це насамперед продукт творчості топ-менеджерів, але водночас можна говорити про якусь теорії стратегічного управління, знання якої дозволяє ефективно здійснювати управління організацією.

В умовах сучасного ринку саме стратегічний лідер, на основі нестандартного мислення, підприємницької творчості та інноваційного характеру дій, визначатиме напрям зростання, передумови цього зростання, потенційний успіх організації.

Основні відмінні риси стратегічних рішень наведено на рисунку 1.




Рисунок 1 – Перелік рис стратегічних рішень

Джерело: [1]

Виходячи з вищесказаного, сутність стратегічного управління полягає у формуванні та реалізації стратегії розвитку підприємства на основі безперервного контролю та оцінки змін у її діяльності з метою підтримки здатності до виживання та ефективного функціонування в умовах динамічного зовнішнього середовища.

Однак, слід зазначити, що можливості стратегічного управління не безмежні. Існує ряд обмежень на використання стратегічного управління, що вказують на те, що цей тип управління, як і всі інші, не універсальний для будь-яких ситуацій і будь-яких завдань. 

Стратегічне управління через свою сутність не дає і не може дати точної та докладної картини майбутнього. Опис бажаного майбутнього організації, що виробляється в стратегічному управлінні - це не докладний опис її внутрішнього стану та її положення у зовнішньому середовищі, а побажання того, в якому стані в майбутньому має бути організація, яку позицію вона повинна займати на ринку, яку організаційну культуру мати, в які ділові кола входити і т.п. [2].

Стратегічне управління не зводиться до набору правил, процедур та схем. У нього немає теорії, яка наказує алгоритм вирішення певних завдань. Стратегічне управління - це скоріше певна філософія чи ідеологія бізнесу та менеджменту. І кожним окремим менеджером воно розуміється та реалізується по-своєму. Безсумнівно, існує низка рекомендацій, правил та логічних схем аналізу проблем та вибору стратегії, здійснення стратегічного планування та практичної реалізації стратегії.

Стратегічне управління вимагає величезних зусиль та великих витрат часу та ресурсів для початку здійснення цього процесу. Потрібно запровадження та здійснення стратегічного планування, яке суттєво відрізняється від розробки довгострокових планів, обов'язкових до виконання у будь-яких умовах. Виникає необхідність створення служб, що відстежують зовнішнє оточення та включення організації до середовища.

Стратегічне управління як найважливіша складова проголошує реалізацію стратегічного плану. Це вимагає насамперед створення організаційної культури, що дозволяє реалізувати стратегію, створення систем мотивації та організації праці, створення певної гнучкості в організації тощо. Організація в принципі не зможе перейти до стратегічного управління, якщо у неї створена нехай навіть дуже хороша підсистема стратегічного планування, але при цьому немає передумов або можливостей для виконання стратегії [3].

Таким чином, процес стратегічного управління підприємством є досить складним і багатоаспектним питанням, що займають значне місце в менеджменті всього підприємства. Науці відомо безліч визначень поняття «стратегічне управління», що пояснюється багатогранністю даного поняття, а також високою динамікою зовнішнього середовища, яке змушує фахівців уточнювати, доповнювати та актуалізувати цей термін.

Сутність стратегічного управління полягає у формуванні та реалізації стратегії розвитку організації на основі постійного контролю та оцінки змін, що відбуваються в її діяльності з метою підтримки здатності до виживання та ефективного функціонування в умовах нестабільного зовнішнього середовища [4].

Відповідно, вибудовуючи грамотну стратегію управління, підприємство може підтримувати ефективність господарської діяльності на високому рівні, зберігаючи у своїй конкурентоспроможність над ринком, максимізуючи втрати виробництва та збільшуючи вартість бізнесу. Отже, роль стратегічного управління може бути недооцінена, якщо підприємство прагне стійкого становища.

Список використаних джерел

1. Гладинець Н.І. Роль інноваційної складової системи стратегічного управління підприємством туристичного бізнесу. Формування ринкових відносин в Україні. 2018. № 10.  С. 48-53. URL:  http://nbuv.gov.ua/UJRN/frvu_2018_10_9A (дата звернення 09.01.2024)

2. К. Ю. Вергал. Теоретичні аспекти стратегічного управління підприємством в умовах інтеграції. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія: Економічні науки. 2018. № 3. С. 33-40. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvpusk_2018_3_6 (дата звернення 09.01.2024)

3. Строкович Г. В., Жукова Д.А. Теоретичні засади формування системи стратегічного вибору підприємства. Проблеми економіки. 2018. № 4. С. 327- 333. 

4. Олійник Л. В., Кузнєцова А.П. Методологічні засади формування стратегії розвитку підприємства. Економіка і організація управління. Вінниця. 2018 . Вип. 3 (31). C. 118-126.

___________________________

Науковий керівник: Трофименко Олена Олексіївна, доктор економічних наук, професор, Міжнародний університет фінансів 

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Сonferences

Conference 2024

Conference 2023

Conference 2022

Conference 2021



Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукова спільнота - інтернет конференції

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Інформаційне суспільство: технологічні, економічні та технічні аспекти становлення