АНАЛІЗ ЛОГІСТИЧНОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2011

АНАЛІЗ ЛОГІСТИЧНОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ

07.11.2022 15:42

[2. Економічні науки]

Автор: Іщук Юлія Анатоліївна, доктор філософії, доцент кафедри міжнародних економічних відносин, Донецький національний університет імені Василя Стуса, м. Вінниця; Токарчук Дмитро Валерійович, студент, Донецький національний університет імені Василя Стуса, м. Вінниця


Постановка проблеми. Інтеграція світової економіки, розвиток транспортної мережі та світового ринку логістичних послуг, поглиблення міжнародного поділу праці – усе це свідчить про необхідність дослідження розвитку логістичного ринку. Логістика є ефективним засобом підвищення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств. Логістичний ринок в Україні включає залізничні, автомобільні, авіаційні, водні (морські та річкові) та інші види перевезень.

Аналіз останніх досліджень й публікацій. Питання розвитку логістичної системи в Україні досліджували такі науковці, як М.Ю. Григорак, Є.В. Крикавський, Н.В. Чорнописька, С.С. Лиса, О.В. Авраменко, В.Є. Качуровський, Т.Г. Гапчак, О.Л. Матвієнко.

Метою роботи є дослідження сучасного стану логістичної системи в Україні. 

Викладення основного матеріалу дослідження. Протягом періоду з 2018 - 9 місяців 2021 року вантажні перевезення в Україні мали чітку тенденцію до скорочення із рівня в 361355 млн. ткм в 2018 році до рівня в 213645 млн. ткм станом 01.10.2021 року. В цілому за останній рік вантажні перевезення скоротилися на 31,79% проти 2020 року. Аналогічна тенденція була і в вантажних перевезеннях залізничним транспортом, які скоротилися в 2019 році на 2,41%, а в 2020 рік – на 3,44% до рівня в 175587 млн. ткм. За 9 місяців 2021 року залізничні перевезення скоротилися у порівнянні із 2020 роком на 24,95% до рівня в 131778 млн. ткм. Протягом 2018- 9 місяців 2021 рр. обсяг вантажних перевезень водним транспортом мав також динаміку до скорочення із рівня в 3363 млн. ткм в 2018 році до 2169,2 млн. ткм станом за 9 місяців 2021 року. Так, темп приросту становив в 2020 році -15,07%, а в 2021 році – на -24,6%. Вантажні перевезення автомобільним транспортом в 2019 році зменшилися на 9,8% до рівня в 64952,9 млн. ткм. За 2020 рік вантажні перевезення автомобільним транспортом зросли на 0,34% до рівня в 65176,9 млн. ткм. За період 9 місяців 2021 р. вантажні перевезення автомобільним транспортом в Україні зменшилися на 47,84% до рівня в 33999 млн. ткм. Авіаційні вантажні перевезення протягом 2018 - 9 місяців 2021 р. також мали динаміку до зменшення із рівня в 339,7 млн. ткм в 2018 році до рівня в 236,3 млн. ткм станом за 9 місяців 2021 рр. Обсяг вантажних перевезень трубопровідним транспортом в Україні в 2019-2021 рр. мав динаміку до зменшення із рівня в 104528 млн. ткм в 2019 році до 69281 млн. ткм в 2020 році (-33,7%), а також 45463 млн. ткм за 9 місяців 2021 рр. (-34,38%). За період 2018-2021 рр. залізничний транспорт в структурі вантажних перевезень мав динаміку до скорочення із рівня в 51,57% в 2018 році до 61,68% за 9 місяців 2021 рр. Частка вантажних перевезень автомобільним транспорт скоротилася із рівня в 19,94% в 2018 році до 15,91% за 9 місяців 2021 року. [1]

До повномасштабного вторгнення росії близько 75% українського імпорту та експорту доставлялося морем, причому центральним вузлом на суші був столичний регіон, але протягом більш ніж шести місяців активних бойових дій роздрібні торговці, виробники та фактичні перевізники мали повністю перебудувати свою роботу. Оскільки це був уже кінець лютого, морські шляхи були перекриті, і багато місць, де зберігалися товари, були недоступні, а можливість зберігання товарів на деяких складах стала неможливою. Зокрема, Київська область втратила п'яту частину своїх сховищ.[2][3]

У перші два тижні війни одним із першочергових завдань було знайти альтернативні шляхи транспортування імпортних контейнерів, які прямували в Україну. Велика кількість імпортних товарів розвантажується в інших портах світу. Адже, по-перше, виконавець спочатку не міг зрозуміти, як впоратися з цими навантаженнями. По-друге, вартість перевалки цих товарів в інші країни дуже висока. Згодом з'явилося кілька способів доставки з порту. На сьогодні вантажі йдуть через порт Констанца в Румунії, порт Гамбург в Німеччині та Гданськ у Польщі.

По-перше, нестабільність ситуації в прифронтових районах серйозно вплинула на переміщення товарів по Україні. У зв'язку з цим вартість доставки може сильно відрізнятися або взагалі бути фізично неможливою. Багато маршрутів стали довшими через об’їзди. Наприклад, головна транспортна артерія у напрямку Київ-Львів через активні бойові дії фактично простоює півтора місяці. По-друге, великим викликом для автомобільного транспорту є зростання цін і дефіцит пального та брак водіїв, частина з яких їде на передову, а частина потрапляє на окуповану територію. Суттєве подорожчання пального та його відсутність на АЗС суттєво впливає на стабільність та вартість перевезень. По-третє, потрібно було відмовитися від укладання та зберігання товарів на складах. Фактично галузь роздрібної торгівлі починає працювати «на колесах», намагаючись звести баланс запасів до мінімуму, щоб у разі можливої атаки на склади не було втрат товару.

Наразі залізничні колії доступні для перевезення вантажів, проте залізничні перевезення ускладнюються відсутністю налагоджених маршрутів та різною шириною колії в Україні та Європі. Але ситуація покращується, особливо тому, що логістичні оператори отримують більше замовлень для розрахунку цього конкретного ланцюга доставки. Ця послуга особливо популярна серед вантажників продуктів харчування, яким потрібно швидко та безпечно відправляти свої товари. Крім того, немає ризику значного зростання цін на пальне. Популярні товари включають товари загального призначення та продукти харчування. Серед сервісів набуває популярності координація завантажень, це контроль за завантаженням або відвантаженням, зв'язок з керівництвом станції, контроль за кількістю вантажівок, що перевозяться, і відстеження вантажівок по всьому маршруту доставки. Відбулось значне зростання імпорту продукції. Рішення звільнити українську продукцію від мит може також призвести і до зростання експорту.

Можливості розвитку логістичного потенціалу України можуть бути такими: інтеграція до європейської транспортно-логістичної системи; приведення нормативної бази відносно до міжнародних стандартів; розвиток об'єктів транспортної та логістичної інфраструктури; залучення транзиту за рахунок покращення маркетингу транспортних послуг та впровадження сучасних інформаційних систем та технологій в логістиці.[4]

Щодо загроз, то їх вплив на розвиток логістичного потенціалу полягає: в сильній конкуренції за логістичні перевезення в країні; повільна інтеграція мереж України у міжнародні транспортні коридори; соціально-політична нестабільність та війна; фінансово-економічна нестабільність; різке зростання інфляції; вилучення України із світового ринку обслуговування транснаціональних потоків; втрата статусу міжнародного транзитного перевізника через військові дії, які становлять дуже високий ризик для транзитних потужностей і потребують негайного та обов'язкового запобігання або, по можливості, усунення.

Висновки дослідження. Таким чином, війна змінила не лише життя кожного українця, а й вплинула на весь бізнес. Налагоджені ланцюги поставок перестали працювати. Закриті порти, відсутність авіасполучення, постійні ризики із автодоставкою, необхідність частої зміни або суттєвого коригування маршрутів доставки, серйозне зменшення кількості складських приміщень з одного боку, та брак персоналу, проблеми з паливом та інші чинники з іншого боку, спонукали компанії з налагодженою логістикою переорієнтовуватись за лічені дні, негайно трансформувати та оптимізувати бізнес-процеси. 

Один із ключових викликів, з якими змушені зіткнутися українські компанії – необхідність повного переформатування логістики. Відновлення логістичних потужностей для забезпечення потреб торгівлі та виробництва, розбудова логістичних хабів, впровадження інновацій і автоматизація в логістичній галузі, розвиток міжнародного логістичного партнерства стають важливими чинниками для відновлення.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Динаміка частки вантажних перевезень автомобільним транспортом в країнах ЄС в 2017-2020 рр. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/tran_hv_frmod/default/table?lang=en

2. Статистика перевезень в Україні в 2021 році URL: https://ukrstat.gov.ua/express/expr2021/10/129.pdf 

3. Статистика перевезень в Україні в 2020 році URL: https://ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2021/tr/tr_rik/opvvt_95_20_ue.xlsx 

4. Топ-10 найбільших логістичних компаній України, 2020 URL: https://mintrans.news/logistics/top-10-naybilshikh-logistichnikh-kompaniy-ukraini



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021



Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукова спільнота - інтернет конференції

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Інформаційне суспільство: технологічні, економічні та технічні аспекти становлення