ДЕРЖАВНИЙ КОНТРОЛЬ ЕНЕРГЕТИЧНОГО СЕКТОРУ УКРАЇНИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ - Наукові конференції

Вас вітає Інтернет конференція!

Вітаємо на нашому сайті

Рік заснування видання - 2011

ДЕРЖАВНИЙ КОНТРОЛЬ ЕНЕРГЕТИЧНОГО СЕКТОРУ УКРАЇНИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

14.05.2025 10:27

[5. Юридичні науки]

Автор: Тімашов Віктор Олександрович, доктор юридичних наук, професор, професор кафедри адміністративного, фінансового та інформаційного права Державного торговельно-економічного Університету, Україна; Строкоус Єлизавета Валеріївна, студентка 1 курсу факультету міжнародної торгівлі та права, Державного торговельно-економічного університету, Україна


Адміністративно-правовий механізм державного контролю в енергетичному секторі України - важлива складова функціонування енергетики України, що впливає на управлінські відносини та організовує їх відповідно до поставлених законодавством обов'язків. З початком повномасштабного вторгнення Російської Федерації на територію України в лютому 2022 року істотно ускладнився адміністративно-правовий механізм державного контролю в енергетичному секторі України. Незважаючи на те, що озброєне вторгнення досі триває, виконавча влада України знаходить рішення та різні методи розв'язання виниклих питань і проблем в енергетичній сфері України.

Комплексний підхід до адміністративно-правового регулювання виступає ключовим елементом енергетичної безпеки України та її майбутнього. Адже це безпосередня гарантія стабільності та впевненості при добуванні енергії та палива відповідного рівня якості щодня, незважаючи на будь-які критичні ситуації чи просто за звичайних обставин.

За час повномасштабного вторгнення була зруйнована або ушкоджена критична інфраструктура енергетики, а також частково окуповано або повністю окуповано територію України, де розташовані важливі об’єкти енергетики України. Цьому передували постійні обстріли та просування далі по території України з боку ворога. В свою чергу, виконавча влада України намагається контролювати енергетичний сектор України адміністративно-правовим механізмом, створює нові стабілізаційні проекти та програми, врегульовує енергетику України законодавчими актами, кодексами та постановами Кабінету Міністрів України.

Одним з основних регуляторів енергетики України в адміністративно-правовому аспекті виступає Міністерство енергетики України згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2020р. № 507 [1]. Головною задачею якого є забезпечення стабільного доступу до енергії, попри повномасштабну війну Російської Федерації проти України. 

Унаслідок від початку війни Російська Федерація пошкодила 63 000 об’єктів української енергетики [2]. Звідси випливає проблема великого навантаження, насамперед, на енергетичну систему. Міністерству енергетики України на даний момент вдалося відновити приблизно 60 % пошкоджень. Незважаючи на перешкоди у вигляді інтенсивних озброєних атак об’єктів енергетичної інфраструктури, вдалося відновити роботу дев’яти енергоблоків АЕС.

Присутні і значні недоліки в адміністративно-правовому механізмі енергетики України, наприклад, корупційні афери з боку державних посадовців Міністерства енергетики України. Взірцем слугує затримання заступника міністра енергетики у серпні 2024 року за хабар у розмірі 500 тис. доларів за сприяння у вивезенні гірничо-добувного обладнання з прифронтової зони [3]. Виявленню корупційної схеми посприяв Міністр енергетики України. Справа і досі не закрита, бо розслідування триває. Корупційна афера є доказом того, що антикорупційний механізм не доопрацьований та потребує систематичного підходу до вирішення виниклих проблем.

Одним з методів вирішення корупційного питання є антикорупційні програми НКРЕПК, що були затверджені на 2023-2025 роки [4]. Їхня головна мета — зниження корупційних випадків та підвищення прозорості діяльності державних службовців. Поміж цим комісія встановлює тарифи, ліцензує діяльність енергетичних компаній та здійснює контроль ринку. Діяльність комісії значно поліпшує становище енергетичної сфери в Україні, що доводить наявність існуючих зусиль для покращення енергетичного сектора.

Виходячи з вище написаного, можна підсумувати, що адміністративно-правовий механізм державного контролю в енергетичному секторі України наразі знаходиться у досі скрутному становищі через повномасштабне вторгнення. Складні економічні обставини, корупція, нестача ресурсів на підтримання стабільного функціонування енергетичної сфери погіршують якість надання адміністративних послуг. Попри безліч викликів, які постають перед енергетичною сферою України, виконавча влада докладає максимум зусиль для підтримання та модернізації адміністративно-правового механізму.

Крім того, перед Україною стоїть ще багато завдань для покращення та реорганізації сфери енергетики. Зокрема, перегляд та перевірка високопосадовців на доброчесність для зменшення корупційних афер. Варто зосередитися на розробленні та введенні в дію більше програм та проектів енергетики України — стратегічно важливої галузі для забезпечення щоденного безперебійного функціонування всіх сфер економіки України. 

Література:

1. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про Міністерство енергетики України» від 17 червня 2020 р. №507. Верховна Рада України: веб-сайт. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/507-2020-%D0%BF#Text

2. Статистика про пошкодження енергетичної інфраструктури 2022-2025 рр. Міністерство енергетики України: веб-сайт. URL: https://mev.gov.ua/novyna/stabilne-prokhodzhennya-mynuloyi-zymy-peremoha-dlya-vsiyeyi-enerhetychnoyi-haluzi

3. Затримання заступника Міністра енергетики за хабар у пів мільйона доларів. Служба Безпеки України: веб-сайт. URL: https://ssu.gov.ua/novyny/sbu-ta-nabu-za-spryiannia-ministra-enerhetyky-ukrainy-zatrymaly-yoho-zastupnyka-na-khabari-u-piv-miliona-dolariv-video

4. Антикорупційна програма НКРЕПК на 2023-2025 роки. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг: веб-сайт. URL: https://www.nerc.gov.ua/pro-nkrekp/zapobigannya-proyavam-korupciyi/antikorupcijna-programa/antikorupcijni-programi/2023-2025-roki/antikorupcijna-programa-nkrekp-na-2023-2025-roki

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
допомога Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter
Конференції

Конференції 2025

Конференції 2024

Конференції 2023

Конференції 2022

Конференції 2021



Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки

Наукова спільнота - інтернет конференції

:: LEX-LINE :: Юридична лінія

Інформаційне суспільство: технологічні, економічні та технічні аспекти становлення