НАПРЯМИ ПРОЄКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЛОКАЛЬНО ОРІЄНТОВАНОЇ ОСВІТИ
06.05.2025 10:43
[4. Педагогічні науки]
Автор: Перевознюк Вікторія Вадимівна, кандидат педагогічних наук, доцент, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, Кременчук
Локально орієнтована освіта є інноваційним педагогічним підходом, який зосереджується на потребах, культурі, ресурсах і можливостях конкретної територіальної громади або регіону.
Основним методом навчання в межах локально орієнтованої освіти є метод проєктів. Основна мета таких проєктів полягає в тому, щоб зробити освіту більш актуальною, практичною та значущою для учнів, пов’язуючи навчальний процес із реальним життям громади. Проєктна діяльність як ефективний метод навчання, який значно підвищує мотивацію учнів, а також сприяє формуванню комплексних компетентностей, знаходиться в центрі уваги педагогічної науки. Вплив інтегрованих проєктних досліджень на розв’язання проблем та формування соціальних навичок учнів у межах локально орієнтованого навчання простежують Я. Акбаз і С. Чакмак [2]. Важливість партнерства школи і громади у процесі вибору тематики проєктної діяльності акцентує А. Керріган [3]. Формування професійної компетентності засобами проєктної технології навчання досліджує колектив вчених на чолі з Д. Загірняком [4]. М. Островська підкреслює актуальність проєктного навчання для НУШ [1].
Вибір тематики проєктів у межах локально орієнтованої освіти зумовлений місцевими потребами і цілями сталого розвитку. Реалізація проєктів передбачає спільну діяльність закладів освіти, державних і приватних установ, громадських організацій, тобто представників усіх верств територіальної громади.
Основні напрями проєктної діяльності у межах локально орієнтованої освіти подано в табл. 1.
Таблиця 1
Напрями проєктної діяльності локально орієнтованої освіти
Локально орієнтована освіта активно впроваджується в багатьох країнах світу, адаптуючись до культурних, екологічних та соціальних особливостей кожної громади. Приклади успішних міжнародних проєктів локально орієнтованої освіти є в усіх частинах світу.
Екологічний напрям представлений програмою Eco-Schools, яка є міжнародною ініціативою, що охоплює понад 67 країн і понад 50 000 навчальних закладів. Програма спрямована на залучення учнів до вирішення екологічних проблем через практичні дії, такі як зменшення відходів, енергозбереження та покращення шкільного середовища.
Прогрма Ecole Ruban Vert (Габон) зосереджена на екології та підприємництві. Ця школа в Лібревілі була створена за ініціативи Першої леді Габону як модель для сталого розвитку освіти в Африці. Навчальна програма включає теми захисту довкілля, змін клімату та «зеленого» підприємництва, зосереджуючись на місцевих прикладах і потребах.
Програма The Shieling Project (Шотландія) поєднує екологічний, історичний, підприємницький і краєзнавчий напрями. Освітній центр у Глен-Стратфаррі реалізує дослідження традиційних ремесел, екологічного землеробства та історичної спадщини. Учні беруть участь у виготовленні сиру, будівництві екологічних споруд та вивченні місцевої історії через практичну діяльність.
У Бутані школи впроваджують локально орієнтовану освіту шляхом реалізації практичних проєктів: виготовлення олівців з переробленого паперу, плетіння килимків, використання природних барвників. Наприклад, школа в Пунаці реалізувала проєкт з вивчення культурної спадщини та природних барвників у співпраці з Green Weaving Centre.
Культурно-мистецький напрям представлений програмою музичної освіти, заснованою на моделі El Sistema з Венесуели. Вона використовує музику як інструмент соціального розвитку в громадах з низьким рівнем доходу, сприяючи академічному та особистісному зростанню дітей.
Ці приклади демонструють, як локально орієнтована освіта може бути адаптована до різних культурних та соціальних контекстів, сприяючи глибшому залученню учнів та розвитку громад.
У Кременчуці впровадження локально орієнтованої освіти відбувається через низку ініціатив, спрямованих на залучення учнів до вивчення місцевої культури, історії та екології.
Прикладом історико-культурного проєкту є «Уроки Героїв». Міське дитяче об’єднання «Армія Добра» організувало естафету Звитяги і Слави «Герої нескореної України», яку підтримали учнівські спільноти закладів освіти Кременчука. Цей проєкт сприяє вивченню місцевої історії та героїчних постатей.
Соціальний напрям репрезентований створенням у місті Центрів життєстійкості громад. Програма розвитку ООН (ПРООН) оголосила грант на розвиток центрів життєстійкості громад у Кременчуці. Центри спрямовані на залучення молоді до процесів відновлення та сталого розвитку громади. За підтримки громадської організації «Створюй. Дій. Досягай» у Кременчуці було створено Центри життєстійкості «Місце сили» – адаптивні, інклюзивні простори підтримки та розвитку для громади міста з особливою увагою до вразливих груп, рушійною силою яких є молодь громади.
Ці ініціативи демонструють активне впровадження ЛОО в Кременчуці, сприяючи розвитку місцевої громади та залученню молоді до важливих соціальних процесів.
Локально орієнтована формує практичні навички, стимулює критичне мислення і сприяє громадянській активності.
Література
1.Островська М. Метод проєктів – як один із ефективних засобів інноваційної технології, який використовують у НУШ. Наукові інновації та передові технології. 2022. № 8 (10). С. 100–111.
2.Akbaş Ya., Çakmak S. The Effect of PlaceBased Education Integrated Project Studies on Students’ Problem Solving and Social Skills. Asian Journal of Education and Training. 2019. Vol. 5(1). P. 183–192.
3.Kerrigan A. Place-Based Learning and the Importance of Partnerships Within Schools and Communities to Foster Engagement in Education. Journal of Initial Teacher Inquiry. 2018. Vol. 4. P. 12–16.
4.Zagirniak, D.; Shalimova, N.; Akmaldinova, O.; Stezhko, Y.; Perevozniuk, V. Providing the Competitiveness of Education due to the Formation of Professional Competence via the Project-Based Learning Technology. Proceedings of the 2021 IEEE International Conference on Modern Electrical and Energy System (MEES). Kremenchuk, Ukraine, on September 21-24, 2021, Kremenchuk Mykhailo Ostrohradskyi National University, Ukraine